Ξύπνιες οι αρκούδες τον χειμώνα
Οι κλιματικές αλλαγές φαίνεται πως αρχίζουν να επηρεάζουν την άγρια ζωή στη Νότια Ευρώπη, θέτοντας σε αμφισβήτηση ακόμα και τον χειμέριο λήθαργο της καφέ αρκούδας. Ηδη, επτά από τις έντεκα αρσενικές αρκούδες της Βόρειας Πίνδου που έχουν ραδιοσημανθεί από την περιβαλλοντική οργάνωση «Καλλιστώ» και παρακολουθούνται στο πλαίσιο προγράμματος, παρέμειναν ενεργές καθ’ όλη τη διάρκεια του ήπιου περασμένου χειμώνα.
Σύμφωνα με τον επιστημονικό υπεύθυνο της οργάνωσης, Γ. Μερτζάνη, αυτό σημαίνει ότι είτε δεν κοιμήθηκαν καθόλου, είτε είχαν διακεκομμένο λήθαργο, ανάλογα με τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας. Χαρακτηριστικό είναι το πρωτοφανές γεγονός της θανάτωσης αρκούδας σε τροχαίο, που έγινε στην Ελάτη Τρικάλων στα μέσα Ιανουαρίου, εποχή που φυσιολογικά τα ζώα αυτά βρίσκονται σε χειμέριο λήθαργο.
«Είναι κάτι που συναντάμε πρώτη φορά στα τρία χρόνια του προγράμματος ραδιοπαρακολούθησης. Πρέπει να συγκρίνουμε το φαινόμενο με τα δεδομένα άλλων περιοχών με παρόμοιες καιρικές συνθήκες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, για να συναγάγουμε ασφαλή συμπεράσματα», είπε στο «Εθνος» ο κ. Μερτζάνης.
Σύμφωνα με την έρευνα της οργάνωσης, σε ένα δείγμα 24 ραδιοσημασμένων αρκούδων στην περιοχή της Εγνατίας Οδού για το διάστημα 2006-2008, η μέση διάρκεια φωλεοποίησης και άρα χειμέριου ύπνου για την αρκούδα είναι 83 μέρες. Το μίνιμουμ ύπνου για ορισμένες από αυτές τον περασμένο χειμώνα ήταν μόλις 20 μέρες.
Τη δέσμευση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τη γρήγορη ολοκλήρωση της εγκατάστασης του νέου φράχτη στα 45 χιλιόμετρα του βιότοπου της αρκούδας κατά μήκος της Εγνατίας Οδού έλαβαν οι εκπρόσωποι των οργανώσεων «Αρκτούρος» και «Καλλιστώ» κατά τη διάρκεια πρόσφατης σύσκεψης στην Αθήνα.
Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η άμεση τοποθέτηση ενισχυμένου φράχτη στα 10 χιλιόμετρα (5+5 εκατέρωθεν) που απομένουν, με όλες τις προδιαγραφές που έθεσαν οι οργανώσεις, αλλά και η δοκιμαστική στέψη του ήδη τοποθετημένου φράχτη με αντίστροφη κλίση και αγκαθωτό σύρμα. Παράλληλα, θα εξεταστεί η τοποθέτηση περίφραξης και στους κάθετους άξονες και ειδικά στον Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, όπου συνέβησαν τα 80 από τα 10 ατυχήματα του 2009. Τέλος, θα διαμορφωθεί με φυτευτικό υλικό τα τεχνικά περάσματα για να γίνουν ελκυστικότερα για τις αρκούδες.
Πηγή www.diananews.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου