Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2010

Ο αμφιλεγόμενος αυλός...

Οι διαφημιστές μπορούν λένε ό,τι θέλουν για να πουλήσουν προϊόντα. Αυτή είναι η δουλειά τους. Η λογική και οι νόμοι της Φυσικής όμως, λένε τα πράγματα αλλιώς!

Οταν αφαιρείται μέταλλο μέσα στην κάννη, είναι λογικό ότι αυξάνεται η χωρητικότητά της. Οταν π.χ., από τον αυλό 18,5 χιλιοστών που είναι το ιδανικό διαμέτρημα 12, πάμε στο 18,8 η χωρητικότητα της κάννης σε κυβικά εκατοστά έχει αυξηθεί.
Στην εποχή του εμπροσθογεμούς, ο αυλός ήταν εξίσου σημαντικός με σήμερα. Σε αυτές τις κάννες βελγικού εμπροσθογεμούς σημειώνεται επίσημα η διάμετρος αυλού κάθε κάννης (17,0 χιλιοστά).
Στην εποχή του εμπροσθογεμούς, ο αυλός ήταν εξίσου σημαντικός με σήμερα. Σε αυτές τις κάννες βελγικού εμπροσθογεμούς σημειώνεται επίσημα η διάμετρος αυλού κάθε κάννης (17,0 χιλιοστά).

Οταν αυξάνεται η χωρητικότητα, ενώ η ποσότητα πυρίτιδας που ρίχνεται από αυτή την κάννη παραμένει ίδια, λογικό είναι ότι θα παράγεται λιγότερη πίεση. Είναι εξίσου ευνόητο ότι σε μια τέτοια κάννη θα μειώνεται η ταχύτητα σκαγιών, άρα και το κλώτσημα του όπλου. Διότι, όπως έλεγε ο μεγάλος φυσικός Ισαάκ Νιούτον, κάθε δράση έχει μια ΙΣΗ αντίδραση.

Συχνά λέγεται ότι μια γόμωση (π.χ. 32 γραμμάρια), όταν ρίχνεται από ένα όπλο διαμετρήματος 12 με αυλό 18,4, παράγει μικρότερη πίεση από την ίδια γόμωση σε ένα όπλο διαμετρήματος 16, με αυλό 17,2 χιλιοστών. Ναι, όντως η πίεση στον μεγαλύτερο αυλό είναι μικρότερη. Αυτό που δεν λέγεται όμως είναι ότι για να πιάσουν τα σκάγια την ίδια ταχύτητα στο 12άρι όσο και στο 16άρι, χρειάζεται μεγαλύτερη γόμωση πυρίτιδας. Με τον ίδιο τύπο κάλυκα, ίδιο καψύλλι, ίδιο τύπου συγκεντρωτήρα, οι γομώσεις είναι:

1,55Χ32 στο 12άρι
1,35Χ32 στο 16άρι

Οι πιέσεις λοιπόν είναι 517 bar στο 12άρι και 675 bar στο 16άρι.

Τα φορτία...
Είναι γνωστό ότι μεγαλώνοντας τον αυλό -δηλαδή τη χωρητικότητα ενός χώρου καύσης- μειώνεται η πίεση λειτουργίας. Αυτό που δεν λέγεται όμως είναι ότι για να αποδοθεί το ίδιο έργο -δηλαδή η ταχύτητα της γόμωσης στη συγκεκριμένη περίπτωση- χρειάζεται περισσότερο «καύσιμο» στον ευρύτερο αυλό!

Τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν ότι αν θέλουμε να έχουμε την ίδια απόδοση σε κάθε διαμέτρημα από την άποψη της πίεσης, πρέπει να χαμηλώσουμε το φορτίο, δηλαδή τα σκάγια. Με άλλα λόγια κάναμε έναν μεγάλο κύκλο, περνώντας από διάφορα «εμπόδια» που βάζουμε στον εαυτό μας, για να φτάσουμε σε αυτό που γνώριζαν και είπαν πολλές φορές οι οπλοκατασκευαστές του 19ου αιώνα:

Κάθε διαμέτρημα έχει τη δική του βέλτιστη γόμωση που έχει αποδειχτεί ως χρήσιμη στην πράξη! Οι παλιοί επίσης έλεγαν ότι η κανονική γόμωση ζυγίζει το 1/96 του βάρους του όπλου...

Με την εξέλιξη προοδευτικών πυρίτιδων και του πλαστικού συγκεντρωτήρα φτιάξαμε υπεργομώσεις (τα γνωστά μάγκνουμ) και νομίσαμε ότι ένα όπλο 20άρι μάγκνουμ μπορεί να κάνει τη δουλειά του 12αριού. Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Το λάκτισμα...
Ας δούμε τώρα τη επιμήκυνση του κώνου. Μειώνει -λένε- το αισθητό κλώτσημα. Οντως, το μειώνει, αλλά γιατί;

Διότι η επιμήκυνση του κώνου αφαιρεί μέταλλο από το εσωτερικό της κάννης, στο ύψος του κώνου, άρα μεγαλώνει τη χωρητικότητα και μειώνει την πίεση. Επίσης, μειώνει και την ταχύτητα. Σε πειράματα που έγιναν από ερασιτέχνες, η μείωση της ταχύτητας είναι της τάξης των 15 με 20 μέτρων, σε φυσίγγια που παράγουν 360 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

Το ρεζουμέ είναι ότι δεν υπάρχει καμία μαγική συνταγή που θα δώσει αυξημένες ταχύτητες, ή λιγότερο κλώτσημα. Μερικά θετικά αποτελέσματα -όπως είναι η βελτίωση της συγκέντρωσης και κατανομής από διευρυμένους αυλούς και μακριούς κώνους- μπορούν να επιτευχθούν με μια απλή μείωση της γόμωσης σε κανονικό αυλό...

Σε ό,τι αφορά το λάκτισμα, έχω ξαναγράψει για τη λείανση του αυλού. Είχα τονίσει τότε ότι μπορεί να ήταν μια περίπτωση «αυθυποβολής». Ενα άλλο μέτρο που δεν είναι καθόλου θέμα «αυθυποβολής», είναι τα μέτρα του κοντακιού. Οταν η κλίση πέλματος διορθωθεί ώστε να μεταδίδει το κλώτσημα ευθεία στον ώμο, χωρίς τάσεις περιστροφής και κτύπημα στο κεφάλι, τότε όντως υπάρχει μετρήσιμη μείωση του αισθητού κλωτσήματος.

Συμπέρασμα: αν σας ενοχλεί το κλώτσημα μειώστε τις γομώσεις, αυξήστε το βάρος του όπλου, φτιάξτε το κοντάκι. Αυτά είναι τα μέσα που θα αποδώσουν με σιγουριά.

ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΑΤΕ;
Οταν διευρύνεται ο αυλός μια κάννης από 18,4 στα 18,8, το υλικό που αφαιρείται γεμίζει ένα φλιτζάνι του τσαγιού. Είναι προφανές ότι η αφαίρεση του υλικού σημαίνει και αύξηση της χωρητικότητας μέσα στην κάννη.

Αν σκέφτεστε να διευρύνετε τον αυλό του όπλου, επιμείνετε να μετρηθεί τόσο η διάμετρος, όσο και τα τοιχώματα σε κάθε σημείο, (ειδικά στον κώνο της θαλάμης, στο σημείο που τελειώνει η θαλάμη και αρχίζει ο κώνος). Και μη δεχτείτε ελάχιστο πάχος κάτω από 2,50 χιλιοστά στον κώνο.

NIKHTAΣ ΚΥΠΡΙΔΗΜΟΣ

Πηγή www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου